in eesti keeles

Mõtisklesin hiljuti, mis on kõige parem aeg Facebooki postitamiseks ja kas aeg mängib üldse rolli selles, kui paljud inimesed lõpuks postitust näevad. Kuna Google andis pigem essee-stiilis kui kvantitatiivseid vastuseid, otsustasin ise kiirelt andmeid koguda ja analüüsida.

Kuna mul olid juba andmed olemas, otsustasin ka veidi muid asju uurida. Kui tahad näha ainult parimat postitamise kellaaega, vajuta siia.

Andmed

Võtsin hunniku Eesti Facebooki lehti: TOP 40 METRIX.Stationi pingerea põhjal ja kraapisin nende lehtede kõik postitused1. Kokku sain veidi alla 90 000 postituse, millel oli kollektiivselt 9,7 miljonit reaktsiooni2, 2,3 miljonit kommentaari3 ja 3,3 miljonit jagamist.

Postitamise ajajooned näevad välja sellised (pane tähele erinevaid y-telgi). Klikkides näed suuremat versiooni (u 1MB):

Ja reaktsioonide arvu jaotus iga lehe postitustel näeb välja selline (pane tähele erinevaid y-telgi). Klikkides näed suuremat versiooni (u 1MB):

Huvitav on näha, et mõne lehe jaotus on pika sabaga, s.t. neil on palju populaarseid postitusi. Kelly Sildaru leht on selle poolest eriti märkimisväärne, aga ka Telegrami, Eestlased Facebookis ja veel paari lehe puhul on sama trendi näha.

Millal inimesed Facebooki kasutavad?

Vaatame, kuidas sõltub postituste arv nädalapäevast ja kellaajast. Avaldamise kellaaeg on ümardatud alla, seega nii 14:05 kui 14:59-st ümardatakse 14-ks.

[staatiline versioon]

Tundub, et argipäevad on kõik väga sarnased ja laupäev-pühapäev samuti. Paneme nad omavahel kokku:

[staatiline versioon]

Tuleb välja, et väga suur osa postitusi tehakse tööpäeviti vahemikus 8-18 ja nädalavahetusel palju vähem. Äkki on see andmeallika viga? Suur osa vaadeldud lehtedest kuuluvad ju ettevõtetele, kus ilmselt teevad postitusi palgalised töötajad, kes õhtuti ja nädalavahetustel puhkavad.

Saame seda kontrollida: vaatame, millal postitusi kommenteeritakse. Suur osa kommentaare tehakse eraisikute kontode alt, seega näitab järgmine graafik, mis kellaaegadel enim Facebooki kasutatakse4:

[staatiline versioon]

Siin on päevade vahel veidi enam varieeruvust:

  • esmaspäeva hommikul kasutatakse Facebooki vähem kui ülejäänud argihommikutel;
  • teisipäeva hommik on eriti populaarne aeg;
  • nädalavahetuse päevad on justkui teineteise peegelpildid: laupäeva hommik on populaarsem kui õhtu ja pühapäeval on vastupidi.

Vaatame argipäeva/nädalavahetuse kokkuvõtet ka:

[staatiline versioon]

Võrreldes postitustega on siin argipäevade õhtud populaarsemad, aga muidu eriti suurt vahet pole.

Ma olen üllatunud, et argipäevadel Facebooki nii palju rohkem kasutatakse kui nädalavahetusel — oleksin arvanud, et nädala sees tuleb tööd teha ja seetõttu ei jää aega Facebooki kasutamiseks. Vastupidist trendi võiks selgitada mingi kombinatsioon sellest, et a) tööl on igav, b) tööl peab suhtluseks Facebooki kasutama ja c) tööl on arvuti/internet niikuinii kogu aeg lahti.

Millal on parim aeg postitada?

See on meie Püha Graal. Kui vaid teaksime, millal postitus avaldada, saaks muidu keskpärane postitus miljon laiki ja läheks viraalseks. Postitaja kutsutaks Ringvaatesse oma edust rääkima; sealt on juba lihtne Riigikokku pääseda, kust edasi on juba kõik teed valla.

Reaktsioonide (ehk laikide ja kõigi armastus/vihkamis/kurbus jms nuppude vajutuste) arvu ei saa me otse lehtede vahel võrrelda, sest nagu ülalpool nägime, on mõnel lehel palju aktiivsemad fännid. Seega võrdleme allpool reaktsioonide suhtelist arvu, mis näitab, mitu korda rohkem või vähem reaktsioone postitus sai võrreldes mediaanpostitusega.

Mediaan poolitab jaotuse, seega pooled kõigist postitustest on mediaanist kõrgemal ja pooled madalamal. Kui reaktsioonide suhteline arv on pungas.ee eilsel FB postitusel näiteks 1.2, siis sai see postitus 20% rohkem reaktsioone kui pungas.ee mediaanpostitus.

Graafiku roheline joon näitab reaktsioonide suhtelise arvu mediaani ja heleroheline piirkond näitab 25% ja 75% kvantiile.

Kui eelnev sinu jaoks eriti midagi ei tähendanud, siis

  • roheline joon näitab, kui populaarne on “keskmine”5 postitus vastaval kellaajal;
  • heleroheline ala näitab vahemikku, kuhu jäävad “keskmised”6 50% postitustest vastaval kellaajal.

[staatiline versioon]

Kombineerime argipäevad ja nädalavahetuse nagu enne:

[staatiline versioon]

Mu ennustus enne nende andmete vaatamist oli, et postitamise aeg ei mängi populaarsuses peaaegu üldse rolli. Tulemus? Postitamise aeg ei mängi populaarsuses peaaegu üldse rolli.

Okei, kõikumisi tegelikult on. Kohtades, kus mitu tundi järjest on sama efekt (näiteks nädalavahetuse hilisõhtul ja argipäeval 06-08), võib arvata, et tegu pole lihtsalt juhusega. Samas jääb kõikumine väikestesse piiridesse: kõige halvemal ajal (argipäeva keskel) postitamine toob ainult 1.8 korda vähem reaktsioone kui parim aeg (nädalavahetuse hilisõhtu) postitamine — ja see eeldab, et graafikul toodud trend ei ole juhuslik.

Tundub, et hõredamatel aegadel postitatu on keskmiselt populaarsem. Üks võimalik põhjus on saturatsioon: aegadel, kus kõik postitavad, ei ole sinu kirjutatul võimalust löögile saada ja seetõttu reaktsioonide arv väheneb. Vaatame seda: järgneval graafikul on iga punkt üks tund nädala sees (näiteks kl 14-15 esmaspäeviti) ja näeme reaktsioonide suhtelise arvu sõltuvust sellest, kui palju postitusi sel ajal tehti:

Tundub, et trend on olemas: keskmise liiklusega aegadel (100-600 postitust tunnis7) on reaktsioonide arv veidi kõrgem ja hõreda liiklusega aegadel (<100 postitust tunnis) on reaktsioonide arv samuti kõrgem, aga varieerub palju.

Nende andmete peal saab palju analüüse teha. Jätsin siin 90% võimalustest põnevateks leidudeks kasutamata, aga seda saab igaüks korvata: tegin andmebaasi avalikuks ja seda on superlihtne R-is kasutama hakata.

Probleemid

Eelneval on hunnik metodoloogilisi probleeme.

  • Postituste analüüs sisaldab ainult lehti (pages), mitte eraisikute postitusi.
  • Facebookis on võimalik maksta, et postitusi kasutajatele rohkem kuvataks; siin ei eristanud ma sponsoreeritud ja tavalisi postitusi.8
  • Postitajatel võib olla mingi hüpotees parima postitusaja kohta ja see võib tulemusi kallutada — näiteks võib turundaja avaldada kõige ägedamad postitused, auhinnamängud jms just (tema arvates) optimaalsel ajal.
  • Facebookil on algoritm, mis otsustab, millist sisu parasjagu kasutajatele näidatakse. See algoritm muutub ajas, mistõttu võib tulemuste üle mitme aasta agregeerimine olla halb mõte.
  • Kuskil mu kraapimise/analüüsi/visualiseeringu koodis võib olla viga.

Lisaks filtreerisin mõnes kohas kuvamise mugavuse mõttes andmeid — see ei tohiks tulemusi muuta, aga kui oled detailidest huvitatud, võta minuga ühendust.

Jaga:

FacebooktwitterlinkedintumblrmailFacebooktwitterlinkedintumblrmail

Märkused

  1. Välja jäid Fresita ja Testid — nende peale andis Facebooki API millegipärast veateate. TOP 40-le lisasin kõigi Eesti parlamendierakondade Facebooki lehed.
  2. 97% “like”, 0.9% “love”, 0.5% “wow”, 0.8% “haha”, 0.4% “sad” ja 0.3% “angry”.
  3. Kraapisin neist ära vaid 1.2 miljonit.
  4. Eeldan siin, et kommentaaride arv kajastab hästi infot selle kohta, millal inimesed Facebookis on; see ei ole tingimata tõsi. Näiteks võib juhtuda, et telefoniäpist kommenteeritakse vähem kui arvutist ja sel juhul on siin äpi kaudu kasutus halvemini kajastatud.
  5. tegelikult mediaan
  6. 25% kuni 75% kvantiilid
  7. Ühik “postitust tunnis” ei oma väljaspool tänast analüüsi suurt tähendust; kasutan seda lihtsalt mugavalt graafikule viitamiseks.
  8. Facebooki antavate andmete põhjal pole võimalik seda teha.

Lisa kommentaar

Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.